Saturday, June 18, 2011

Segmen : Selamat Hari Bapa


Ini adalah segmen oleh wancikgumuzik sempena Hari Bapa.

Di antara 10 poster yang wancikgumuzik sediakan, ini yang aku rase paling menarik rasa hati kalbu ini. Ayah aku memang suka julang aku tinggi-tinggi. Bak pantun orang tetua

Julang anak tinggi-tinggi,
Baling sampai atas atap,
Belum lagi aku tumbuh gigi,
Da pandai makan nasi dengan kicap.  

Tapi itu dulu, masa muda-muda, ringan jek macam kapas, kena tiup agin pun melayang. Sekarang da berat, kena pakai kren baru nak terangkat.
Jadi kedudukan ayah ni dalam Islam terletak pada nombor 4. Apsal no 4?

Seorang sahabat pernah bertanya nabi s.a.w

"Siapa yang lebih berhak menerima cinta dan jagaan saya di dunia ini? " 

"Ibu kamu," jawab Nabi. 

"Dan siapa lagi? "

"Ibu kamu," Nabi mengulangi. 

"Selepas itu siapa? " orang itu bertanya lagi. 

"Ibu kamu," kata Nabi buat kali ketiga. 

"Dan selepas itu? " "Selepas itu ayah kamu." 

(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.)




Tetapi walaupun ayah no.4, dia tetap lebih penting dari awek, cikgu sekolah, member-member, kerja sekolah dan kerja-kerja yang sewaktu dengannya. Oleh itu anak yang lari dari rumah sebab ikut pakwe pergi Lombok atau mat-mat rempit yang tak reti nak balik rumah, pulanglah wahai anak.

Sebab ayah nak pakai pulak motor tu nak pegi masjid. Kot ye pun korang tak solat jangan sampai menyusahkan orang lain nak pergi solat.


Kredit untuk wancikgumuzik.


p/s : "ayah, nak dukung.."
        "Pang!!!"

2 comments:

TeAqArH said...

singgah sr segmen cikguwan

Aku said...

jemput snggah..jgn malu2..=)