Wednesday, April 20, 2011

Kenapa aku tak suke MLM..

sedang aku menikmati juadah tghari bsame teman2, tibe2 nset aku b'bunyi mnandekan ade msg msuk..stelah ak teliti..

"bang, ko pnh dgr x psl MLM @#$%^ ni x?", mesej drpd adikku.

"penah, kenape?" sambil menyuap nasi ke mulut dan tsuap kat idung sbb busy taip mesej kat nset.

"ko x nk join ker,ak da join da" balasnye..

"xpelah. ak x mnt la" blas aku sambil bhati2 tkut nasi msuk ke idung lg skali.

"knape ko x mnt, nnt  dpt duit blh wat blnje kawin ko" balasnye lg pantas.

adik aku pn skrg da amik berat pasal perkawinan aku!!walawei!!
(macam tu la agaknye situasi mse tu)

# # # # # #

cukup sampai situ jek, skrg aku nak crite knape aku tak suke dgn MLM. dan perlu diingatkan bahawa aku bukan nye ustaz atau ulamak nak menghalal haram kan MLM ni.aku pun tak pandai nak explain MLM nie mengikut perniagaan Islam. Cume saje nak kongsi dan menyatakan hasrat t'buku di hati betapa rimas nye aku bila ade org yg cube explain dkt aku ape itu MLM dan secara tak langsung suruh aku masuk.

first sekali aku nak ckp yg aku tak benci pn dgn MLM, atau singkatan nye Multilevel Marketing atau lebih ringkas sistem piramid. yang aku tak berapa berkenan dan kurang mnyenangkan ati aku ialah environment MLM itu sendiri.

environment kalau di translate kan ke bhase melayu ialah alam sekitar. dan jika alam sekitar kita busuk adekah kite yg wangi akan kekal wangi walaupun setong mnyak wangi kite da sembur? adekah rumah kite akan bersih dan cantik kalau kite sapu tiap2 ari tp jiran sebelah dgn selambe nye buang air depan pintu rumah kite? (ini hanya p'bandingan shaje, tak taulah kalau ade org yg betul2 berak dpn umah org lain). ini same keadaannye kalau kite duduk dalam kelas, tibe2 cikgu tanye

"murid2 berape 1+3?"

"7 cikgu!!!" jawab murid satu kelas, tapi korg sorg jek yg tak jawab sebab korg tau jawapan yg betul 4.

tp tibe2 cikgu pulak jawab "betul!!pandai murid2 cikgu".

hah? apsal pulak? kite pn mule bengong dan mual2 perut sbb jawapan korg tak same mcm org lain. mule la kite balik umah tanye mak ayah berapa 1 +3?

"mak dulu tak sekolah pn,mak tak tau la" jawab mak dgn muke kesian sbb tak boleh nk tolong keje sekolah anak die.

"ah ko, ayah antar ko gi skolah, buat la sendiri" jawab ayah yg malu2 kucing  dan segan  sebenarnye tak tau 1+3 berapa.

maka tanye lah korg dkt member2, dan dgn selambenye member2 korg cakap " 7 lah!! kan cikgu da bagitau td kat sekolah"

maka ape akan tjadi pada korg? korg yg akan pada mulenye bengong2 ayam dan senggugut ikan, akhirnye lame2 drpd 1+3=4 akan bertukar jadi 1+3=7 secara  automatik. pasal ape? pasal org sekeliling kite sume nye cakap macam tu. ataupun alam sekitar dan sekeliling kite yg macam tu. secara  tak lansung kite pun akan jd bende yg sama.

kalau korg tak percaya,aku bg lg satu contoh.

cube bayangkan korg dlm satu kelas yg ramai org. ade soalan dan pilihan jwpn a. b. c. dan d. korg nk jawab c.dah konfem gila la ni nk jawab c. tp mase tu sume org angkat tgn jawab b, adekah korg tetap pilih c?

ok ak anggap korg terer dan yakin jawapan betul,korg pn angkt tgn jwb c. dan mase yg same sume org tgk korg yg angkat tgn dan jawab jawapan yg lain drpd org lain. tak pasal2 cikgu pulak siap panggil kat depan dan tanya " apsal awak jawab c?".

ape korg akan jwb? masih c ataupun korg trus tukar jawab b?klau ade seratus org cakap yg kite ni gile, adekah kite yakin ape yg kite ni masih waras?
korg pkir sndri la yek. klau jawab betul atau salah tak ade markah pun.

so kesimpulan kat sini environment yg b'bahaya turut mmberi kebahayaan kpd kesihatan anda. jadi jgn la isap rokok kerana membahaya kan ksihatan anda dan juga keluarga anda.walawei!!

habis.

b'balik semula kepada cerita asal, kenapa aku tak suke MLM. MLM ni beracun ke sampai memudaratkan kesihatan? ade nyamuk aedis ke main isap2?ade pnyakit bjangkit ke? ade itu ini ke bla2 bla2 bla2...

tak de pun sebenarnye. bagus MLM ni. masuk boleh dapat banyak duit. duit penting ape. nak beli itu pakai duit. nak beli ini pakai duit. org rompak bank pun pasal duit. ekonomi negara turun naik sbb duit. nak pegi mekah pakai duit.tgk wayang, beli baju dalam, seluar, pampers, beras, gula, selipar, tilam, bantal, bla2 bla2 bla2 bla2 bla2........pendek kan cerita sumenye duit. ade org bayar pakai kulit siput mcm zaman batu dulu2? hang tuah pn pakai syiling emas. ape barang kulit siput!!!

abes tu. apsal aku tetap tak suke MLM untuk keseribu kian kalinye?
ok.sbgai pmulaan camne seseorg itu akan tlibat dgn MLM?.atas dasar kawan. sedara ajak masuk. bapak sebelah pakcik angkat belah ibu yg ajak. mcm2 kes ade. tak kisahlah ape pn

tp ape yg diorg buat sehingga menarik sanubari dan kalbu hingga tak sabar2 nak masuk. kalau boleh pcik mcik ari ni jugak nak gadai kasut, gadai rantai, kuali kat dapur, jual besi buruk, pinjam jiran sebelah, pinjam atuk nenek yg mkn stakat pakai duit pencen dgn kwsp, mntak mmber2, talifon sne sni, member yg da arwah pun korg telifon(sbb tak tau die da mati).sbb ape?

sbb masyukkkkk..ble msuk MLM dpt itu ini. 3k,6k ntah brape k lg korg akan dpt ble msuk MLM. dapat kad, dapat akaun online percuma utk lihat brape byk k korg da dapat, dan akan dpt produk (bedasarkan jenis MLM yg korg masuk).

"tp..nak masuk ade syarat sekian2. kalau keluar modal byk ni. untung nye segini aje. kalau modal masuk banyak, dpt nye sebaldi,kalau lg bnyak, untung nya seguniiiiiiiii. paham pcik mcik?" kelihatan sepasang suami isteri yg separuh usia t'angguk2 phm dgn keterangan ejen MLM itu td.

"tp nak, mcik n'gak ada modal sebegini, dimana sih mau dicari'in?" smbil mngaru2 tudung ekin yg baru beli semalam dkt pasar malam sbb nk jmpe ejen. Dapat jd kaya serta merta gamaknye.

"itu mcik jgn risau, yg pnting kne ade keutuhan,kegigihan,kesanggupan,kelindan dan mcm2 ke lg"

"baik lah nak,mcik setuju, mcik da tak sabar nak ke umrah kalau dpt duit k k k k ni" sambil tsnyum sampai telinge.

ok. ni sbb pertama aku tak suke MLM

1) MENIPU

aku disuruh menipu kalau tak de modal. suruh pinjam mmber2 dan ckp ade hal,mak sakit, nk blk kmpung, ayah eksiden, kucing beranak kat kampung, mak patah gigi , anak demam(padahal kawin pn belum) dan mcm2 care lg asalkan dpt duit. (cerita ni tak de kaitan dengan org yg masuk MLM pakai duit sendiri, ini cerita aku yg punye, jgn ngade2 nk trase).

alasannye, "tak pe,nanti da dapat duit mcik ganti la balik,konfem punye dapt balik untung" mcik td tak brenti2 angguk sampai naik lenguh tengkuk.

ingin aku nyatakan disini bahawa, ustaz kat kampung pn ade bgtau, ceramah kat tv pn ade, poster2 kt masjid pn melambak "NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA" (kalau aku salah tolong betulkan)

tipu terang2 salah. tanye la mne2 agame pun. agame ayah pin pun ckp tipu tu salah (sori ayah pin,pinjam name jap ). same jek mcm konsert amal. pegi tgk konsert separuh bogel last2 duit tu pegi sedekah kat anak yatim. tak ke bangang name nye tu.(ni konsert negara lain, bkn negara ni).

bende ni benar2 tjadi mase aku sendiri mase tu nk msuk MLM. die mntak modal 2k. aku student, tak de duit mntak mak ayah,mak ayah tak de duit mkn megi, megi tak de mntak megi mmber. ntah mne aku nk cri 2k? disuruhnye aku mntak ngan kwn2.

"jgn ckp nak buat modal niage! nnt tak de org nak bg, ckp la nk blk kg ke, bla2.....(sme mcm alasan kt atas td,malas nk tulis balik)" cakap ejen MLM tu.

aku pn ape lg, angkat kain la blah dari situ, eh silap, angkat seluar. tanpa menoleh kebelakang.


2) dosa multilevel

kalau buat MLM dosa betimbun2.kenape?

mase mule2 korg msuk disuruhnye menipu. pastu kalau korg nak suh org lain masuk bwh korg cre ape yg akan korg gune?pastu org bawah korg yg nak tarik org lain msuk bawah diorg gune taktik ape?sape yg ajar taktik tu?klau ade seratus, seribu bawah korg dosa menipu tu pegi mane? klau korg pndai kire komisyen brape korg dpt kalau sorg msuk, cube korg kire brape dosa dpt kalau sorg tu masuk sbb menipu? ade berani mau kire? sndiri pikir aa. byk lg aku nk explain ni.

3) tunjuk kemewahan

siape yg bmegah2 dgn kemewahan yg die miliki, die memiliki tanda2 ahli neraka (aku penah tbace artikel ni,kalau silap tolong maafkan dan betulkan).

"mcik nampak tak kereta BMWW dan Merchitdes ni, haa nie kereta datuk sekian2..datuk f,g,h sampai z. saye pun dulu nek motor-bot jek,skrg da beli kancil,sekenhen. aa mcik bile lg nk tukar kereta wira jd lancer?waja jd evo?myvi jd passo? ha kn kn? klau mcik tak yakin lg mcik tgk slip gaji sye..haa da msuk 2k da, saye bkn nk mnunjuk,tp inilah buktinye..dulu saye jual beger jek.pendapatan cam ciput..skrg nek kancil sekenhen wa ckp lu!!" mcik td mula mnguap kpenatan sbb tlalu byk kemewahan dpn mate. dah tak larat nak tengok. mnekale suaminye semakin bmnat sbb cerite pasal kereta.

aku da dgr cerite yg same ni dari pelbagai jenis MLM.(aku tak tau lah klau ade MLM yg gune care yg lain). so renung2kan same ade pngalaman aku ni same tak mcm korg yg da msuk ataupn yg baru nk masuk.

4) mengejar kemewahan

kat sini aku amik contoh nabi la ek.
mengetahui kisah bagaimana kafir Quraish datang berjumpa dengan Abu Talib, lalu menawarkan kekayaan, perempuan, kemewahan dan kerajaan kepada Rasulullah SAW, tetapi ia ditolak oleh Rasulullah SAW dengan kata baginda dengan tegas;

“Wahai Pak Cikku, demi Allah, sekiranya mereka meletakkan matahari di kananku dan bulan di kiriku untuk aku meninggalkan urusan ini [dakwah], sekali-kali aku tidak akan lakukannya, sehingga aku mencapai kemenangan atau aku dibunuh”

[Fiqh Al-Harakah dari Sirah Nabawiyyah : 1/108]

kisah di atas pasal nabi disuruh pilih kemewahan dgn syarat tiggalkan dakwah. nabi diberi harta, wanita dan mnjadi raja asalkan tgglkan dakwah.nabi tolak semua dan bnyak lg pasal cerita nabi tolak kemewahan.korg pndai2 cari sendiri. emm malas nak terang pnjg lebar pasal nie. MLM pun same, anda ditawarkan kalau dapat duit boleh pegi haji,tolong mak ayah, duit k k k k, beli kete besar, umah besar, tv besar, bini besar. sume tu adalah kemewahan dunia, bkn keperluan pun.korg tnjuk kekayaan korg. korg ckp pasal kemewahan dunia semata2 nak suruh mcik msuk bwh korg. baguslah kalau korg dpt g haji klau msuk MLM. tp kalau duit yg masuk tu sbb org bawah korg mnipu untuk org lain msuk so..pikir sendirilah yek.

"nak..nak tak pegi semayang mghrib ker,da msuk waktu da ni.."tnye mcik yg tgk jam da pkul 8.00 pm

"err mcik gi la dlu, ari ni saye puasa, tak boleh semayang.." walawei!!!

emm ade byk lg nk tulis tp da masuk mgrib..brenti sini dulu la yek..
akhir kate untuk MLM/sistem piramid..
harta tu qarun yg punye.
piramid tu firaun yg pnye.
dan kedua-duanya masuk neraka.walawei!!!
sekian.

p/s :

klau korg dpt kikis sume perasaan drpd tepengaruh dgn sebab dan asbab yg aku bg ni, tahniah aku ucapkan untuk korg.smoga bejaya dlm MLM!!!

3 comments:

CintaZulaikha said...

hummmm...mmg gitulah gamaknya~~

Aku said...

terima kasih sudi singgah..=)

Anonymous said...

MLM apa laa yg ko terkena nie, ish3.. Aku anggap itu pandangan peribadi ko je berdasarkan pengalaman ko dgn MLM yg xbetul tuu dan bukan mewakili semua MLM..