Tuesday, April 19, 2011

homesick!

Homesick bermaksud sakit yang keterlaluan sebab rindu dekat rumah atau kempunan dah lama sangat tak balik kampung halaman(padahal balik sebab nak mintak duit kat ayah bukan rindu).

"pegi mana Man?" aku lihat teman ku berbondong-bondong bawak beg baju serta segala kelengkapan di sisinya.

"aku nak balik kampung. homesick la..hehehe" segan silu dia tersengih sebab seluar dalam jatuh keluar dari beg sebab dah tak muat, dia sumbat jek dalam poket seluar belakang.

"hati-hati! kirim salam kat adik ko yang cun tu yek!" aku separuh menjerit sebab kelibat Man makin jauh dari pandangan.

homesick kalau ditransalatekan ke bahasa indon bermaksud "rumah sakit" yang bermakna hospital. dan yang pastinya aku bukan nak cerita pasal aku rindu kat umah ataupun pasal rumah sakit.

tapi aku nak cerita masa aku balik umah aku jatuh sakit. jadi dalam cerita aku ini homesick bermaksud "aku balik rumah dan demam".(hek eleh macam la aku sorang jek penah demam)

rata-rata semua orang pernah kat dunia ini penah demam. kalau korang tak penah demam maka korang automatik separuh manusia separuh haiwan (kucing aku pun penah demam), ataupun bapak tiri sebelah makcik korang alien, ataupun korang ialah anak kepada arnold swesusah nak eja (cyborg terminator), ataupun atok korang dulu superman yang hanya dapat senggugut kalau jumpa kryptonite (batu kaler hijau ).

jadi bermulalah perjalanan hidup aku sebagai seorang "pendemam". jadi seperti biasa aku akan mengalami simptom-simptom seperti susah bernafas (hidung penuh hingus), hilang selera makan (masa sihat makan 1 pinggan,dapat demam makan 2 pinggan), rasa seram sejuk, tak boleh tido malam (sebab main facebook), nak bangun kencing pun tak larat, senang cerita aku terus hilang upaya masa demam.

memang tak best la kan bila demam ni. apa benda nak buat pun tak boleh. tapi hari ini aku di sini untuk menyedarkan seluruh insan di luar sana bahawa "DEMAM MEMANG SYOK!!".

"ha? kepala hotak ko syok, tak bersyukur sihat la tu, tuhan bagi sihat ko mintak sakit!"marah member aku yang tengah main game.

"tak best demam,ko makan McD,makan KFC,makanan mahal-mahal sumenye tak de rase,rugi jek" member aku yang sorang ni memang suka fastfood.

"demam bosan,nak keluar jumpa awek pun susah" kata member yang aku sendiri pun susah nak jumpa dia sebab asik keluar dengan awek.

"nak kene gi klinik,keluar duit lagi beli ubat,rugi wei keluar duit puluh-puluh,nak kena makan ubat pahit,eiii tak nak aku demam" kata member aku yang hanya makan nasi dengan ikan bilis sebab simpan duit nak beli topup nak undi peserta AF 9!

oooops...rilek-rilek. aku tak bagitau lagi kenapa korang dah nak hentam aku. sabar-sabar,orang Malaysia selalu camtu,baru dengar separuh dah cakap macam-macam, baru ada ulamak cakap tuhan samseng korang da nak marah ulamak cakap tak serupa bikin.

padahal ulamak tu cakap "tuhan tu sifat dia sentiasa yang tertinggi,kalau manusia penyayang,dia lagi penyayang,kalau manusia membenci dia lagi maha pembenci,kalau manusia samseng dia lagi maha samseng,sebab sifat tuhan sentiasa melebihi makhluknye".

hah kan lain maksudnya tu!belajar dan pupuklah diri kita untuk tidak hanya mendengar sebelah pihak.(ni bukan orang Malaysia sini,orang Malaysia tempat lain ni)

tapi aku bukan ulamak,aku hanya ular dalam semak, tapi aku pulak cakap demam memang syok! kalau tak percaya meh aku bagi bukti.

1) tak payah buat apa-apa

sebagai anak sulung aku memang merupakan harapan keluarga nak buat segala tugasan rumah(harapan la sangat). sebagai contoh

"abang angkat baju,nak hujan!!" kene la angkat baju sebab umi tangah masak

"abang!!basuh pinggan!!" umi dah masak konfem la aku pulak bauh pinggan

"petang nanti basuh kereta, kereta kat depan dah macam belacan!" kata ayah ku pula yang penat sebab kereta jadi belacan lepas dia pergi kebun tadi.

tapi semenjak aku demam

"kesian anak ayah,demam yek, akak!!basuh pinggan!" adik aku pulak yang jadi mangsa. walawei!

2) makan tak rasa

anda tak tahan makan pedas? cirit-birit kalau masakan masin? risau makan makanan manis? hilang ingatan kalau makan benda masam? sekarang tak perlu risau, makan piza ker, ayam golek, murtabak, semua sama jek rasa. tak perlu lagi berlari-lari mencari air kalau mulut berapi kerana pedas. kopi yang pahit tanpa gula korang dengan selambanya dapat telan.

3) dapat makan ubat

"uwekkk..tak nak makan ubat.pahitttttt!!" makcik yang demam zaman 70-an dulu terjerit-jerit nak telan ubat.

"makan la sayang..pahit tu la yang sembuh kan penyakit" suaminya sedang pujuk sambil berjanji akan beli rantai emas kalau isteri dia makan ubat.

hah..pakcik makcik jangan risau.ini sekarang zaman moden.alaf 21.zaman robot.zaman wondergirl. semua dah canggih. pakcik nak ubat perisa apa,pil perisa oren ada, ubat batuk perisa sirap ada, antiboitik perisa asam pedas ada, sedangkan kondom pun dah ada perisa pisang,strawberi,epal dan tak lama lagi akan ada perisa durian,manggis,rambutan,cempedak,tempoyak!. walawei!

4) tutup aurat

kalau demam mesti rasa seram sejuk macam ada pontianak tenggek atas tengkuk, pakai baju pun rasa macam bogel tak pakai pa pe. masa ni la korang akan pakai selimut, pakai baju sejuk 5-6 lapis, pinjam kain batik mak, pinjam lampin adik, kain pelikat bapak, kalau tak cukup pinjam pulak jiran sebelah,kampung sebelah. pakai pulak skaf kat kepala(kalau sihat tudung pun tak pakai),sarung tangan, dekat kaki pakai stokin bola sampai lutut (masa main bola tak nak pulak tutup lutut).

cuba amik gambar masa ni, mesti sebijik macam orang eskimo yang tengah nak tangkap ikan. Malaysia ni iklim punya la panas tapi korang mampu pakai macam orang eskimo. korang lagi dasyat!! tuhan suruh tutup hujung rambut sampai hujung kaki kecuali muka dan tapak tangan (untuk wanita). tapi masa demam muka pun korang bungkus.walawei!



tapi banyak-banyak alasan,aku rasa yang last ni paling best...

5) sakit itu kifarah dosa

"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya"
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

"Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya"

kalau kita doa mintak ampun keluar air mata darah sekalipun, belum tentu orang akan maaf kan perbuatan kita. tapi kalau sakit akan gugur lah dosa-dosa yang macam kicap kotoran degil dekat baju hilang bila basuh pakai dynamo. senang kan.

jadi lepas ni jangan bersungut,merungut bila sakit, nak heboh satu dunia korang demam (padahal aku cerita jugak aku demam), ingat lah korang demam bukan hari-hari, hari-hari pegi Mcd, setahun sekali sakit pun nak bising.ape kes!

p/s : jangan pulak lepas ni korang doa mintak demam pulak! tapi bersyukur lah kalau korang sakit.(sebab sakit tak payah pegi sekolah.walawei! )

2 comments:

Azreen Farhani binti Azman said...

yups . thanx join . all the best !

Aku said...

macih cik angin..=)